Speltips vecka 7: Yume Nikki


Format: Windows

Den namnlösa huvudkaraktären i Yume Nikki sitter bokstavligen fast i sin lägenhet. Här spenderar hon dagarna med att sova, föra dagbok över sina drömmar och spela ett repetitivt tv-spel. Hon går aldrig någonsin ut. Det närmaste hon kommer en yttre verklighet är utsikten från balkongen.

I drömmarna gömmer sig ett omfattande hallucinatoriskt landskap. Här ryms alltifrån rogivande vintermiljöer till helvetiska labyrinter. Kopplingarna dem emellan är diffusa och flickan verkar vara likgiltig till allt hon stöter på. Här finns gott om märkliga karaktärer, men inga verkar någonsin ta notis om henne. I öknen pågår till exempel en fest som hon bara kan betrakta från avstånd.

Upplevelsen av att utforska drömlandskapet är meditativ. Några tydliga målsättningar finns inte. Så gott som hela världen är tillgänglig från start. Det rör sig istället om ett planlöst sökande efter nya vyer, händelser och i slutänden en eventuell förståelse.

Yume Nikki släpptes ursprungligen 2004 som ett av de första indiespelen. Den pseudonyma utvecklaren Kikiyama använde det lättillgängliga verktyget RPG Maker för att skapa ett spel med fullt fokus på den obehagliga upplevelsen av att gå vilse i virtuella miljöer. Men spelet hade inte bara en spelmekanisk estetik som låg ett decennium före sin tid; det är även än idag en av de mest effektiva skildringarna av depression, isolering och utanförskap.

Kommentarer

Populära inlägg